fredag 8. mai 2015

Konfektkake á la Nørvegjerdet


Familiens favoritt! Mormor og morfar hadde alltid meg seg denne konfektkaka når de kom på besøk, og vi elsket den alle sammen! Mektig, søt og livsfarlig...



Du trenger
200 g smør
200 g sukker
200 g hvetemel
1½ ts bakepulver
200 g kokosmasse
1 egg


Glasur
50 g smør
150 g sjokolade
3 dl melis
2 ts vaniljesukker (kan sløyfes)
1-3 ss kaffe (kan sløyfes)
20 dråper romessens (kan sløyfes eller erstattes med litt cognac eller likør)
1 egg


Kokos eller geletopper til pynt

Rund form 24 cm
Bakepapir
Stekes på 175 °C i 30 min

Slik gjør du
Rør smør og sukker hvitt og sikt i hvetemel og bakepulver. Tilsett kokosmassen og egget, og rør sammen. Dette blir en ganske fast deig, som du må klappe til så jevnt som mulig i formen. Bruk hendene!

Kaken stekes i smurt, rund form på 175 °C i ca 30 min. (I originaloppskriften står det 200 °C, men i min ovn synes jeg det blir best med litt lavere temperatur)

Imens lages glasuren:
Smelt smøret på svak varme. Knekk sjokoladen i små biter og la de smelte i smøret. Pass på at det ikke begynner å koke eller boble! La sjokolademassen avkjøle litt. Rør inn kaffe og romessens, og sikt så inn melis og vaniljesukker. Rør lett til det blir en blank og glatt masse. Ha egget i en kopp og rør hviten og plommen sammen før du heller den i sjokoladeblandingen, visp lett med en håndvisp til det blir en luftig og glatt sjokoladekrem.

Når du tar ut kaken fra ovnen er det lurt å la den avkjøle seg litt (10 min) i formen. Sett så kaken på et kakefat med bunnen opp. Da får du penest resultat, fordi bunnen er jevnere og flatere enn toppen.
Glasuren smøres over kaken mens den er lunken og drysses til slutt med kokos eller pyntes med geletopper.

Kaken egner seg godt til frysing (med glasur, men uten pynt).
Personlig synes jeg kaken er best når den har stått litt i kjøleskap og får satt seg, men det er jo ikke sikkert du klarer å vente så lenge. Den er utrolig mektig, men samtidig uimotståelig, så her er det fare for overdose!!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar