lørdag 1. november 2014

Syndig sjokoladeterte


Saftig og syndig sjokoladekake som godt kan fryses. Hvis det blir noe igjen, da.



Du trenger
175 g smør
200 g kokesjokolade
3 egg
180 g sukker
60 g hvetemel

Glasur:
80 g smør
200 g kokesjokolade
2 ss sirup eller 1 ss appelsinlikør eller cognac
2 ss sterk kaffe

Form 24 cm
Bakepapir
Stekes på 180 °C i 30 min

Slik gjør du
Smelt smør og sjokolade på svak varme. Sett til side for å la det avkjøle seg til det er lunkent.

Skill eggene og pisk plommene og sukkeret til tykk eggedosis. Tilsett den avkjølte sjokoladeblandingen. Sikt i melet.

Stivpis eggehvitene og skjær de inn og hell røren i kakeformen.

Stek kaken på nederste rille på 180 °C i 30 min. Dette er ikke en mudcake, men den skal ikke være helt gjennomstekt heller. Avkjøl kaken i formen på rist.

Imens lager du glasuren:
Varm smør, sjokolade, sirup/likør og kaffe i vannbad, eller på veldig svak varme.
Rør det godt sammen til det blir helt jevnt, og avkjøl til den er lunken, men fortsatt flytende.

Når kaken er lunken (eller helt kald) så sett kaken på et kakefat og hell glasuren over.
Jeg synes denne sjokoladeterten er aller best når den har fått stått et døgn i kjøleskap, og skikkelig "satt" seg.

Dette er vel også av de kakene jeg vet om som er best egnet til å fryses ned. Jeg pleier å dele den i fire før jeg putter den i fryseren, og i og med at den er så feit, så kan den deles selv i frossen tilstand, og er klar til servering på et blunk!

Serveres som den er, eller med bittelitt bringebærcoulis eller en dæsj creme fraiche.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar